- W Lubelskim Urzędzie Celno-Skarbowym w Lublinie odbyło się wczoraj (5.02) spotkanie poświęcone kwestii odpraw towarowych na przejściach granicznych z Ukrainą w województwie lubelskim i podkarpackim.
- Organizatorami spotkania byli dyrektor IAS w Lublinie Jarosław Edeński i Dyrektor IAS w Rzeszowie nadkom. Krzysztof Basak.
- Omówiono przede wszystkim zagrożenia dotyczące importu i tranzytu towarów rolnych z Ukrainy.
O potencjalnych wyzwaniach i zagrożeniach w gronie ekspertów od granicy
Dyrekcja, naczelnicy UCS i kierownicy komórek merytorycznych lubelskiej i podkarpackiej KAS rozmawiali w Lublinie o wyzwaniach stojących przed Służbą Celno-Skarbową w kontekście odpraw w imporcie i tranzycie towarów rolnych z Ukrainy.
Zidentyfikowano obszary działań, którym należałoby poświęcić szczególną uwagę. Omówiono działania w zakresie m.in. weryfikacji przez SCS zgłoszeń celnych i dokumentów towarzyszących zgłoszeniom, kierowania transportów do kontroli przez właściwe inspekcje funkcjonujące na przejściach granicznych, oceny analizy ryzyka, organizacji służby w oddziałach granicznych czy też zabezpieczenia niezbędnego zasobu kadrowego SCS do obsługi zgłoszeń – przy jednoczesnym zapewnieniu przepustowości przejść granicznych.
Działania te mają zapobiegać niekontrolowanemu napływowi zboża z Ukrainy do Polski, w tym napływowi zboża „technicznego" lub zmiany przeznaczenia zboża w stosunku do zadeklarowanego w zgłoszeniu.
Narzędzia, jakimi dysponuje KAS, by przeciwdziałać nieprawidłowościom
Służba Celno-Skarbowa ma szereg narzędzi i możliwości, by dbać o bezpieczeństwo i legalność międzynarodowego obrotu towarowego. Wyprzedzająco definiuje też potencjalne obszary ryzyka, którym należałoby poświęcić uwagę.
Podczas spotkania uzgodniono, że zintensyfikowane zostaną działania m.in. w zakresie:
- zapewnienia przez SCS dozoru towarów rolno-spożywczych z wykorzystaniem zamknięć celnych w tranzycie,
- wykorzystania kontroli SENT i kontroli w ramach transportu drogowego do monitorowania przepływu zboża przez terytorium RP,
- wykorzystania posiadanych narzędzi analizy ryzyka do bieżącego monitorowania potencjalnych zagrożeń w zakresie ilości i jakości wjeżdżającego zboża,
- stosowania przewidzianych prawem sankcji karnych za łamanie obowiązujących przepisów, w tym wszczynanie postępowań przygotowawczych.