Każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej (art. 63 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483 z późn. zm).
Skargi i wnioski winny być sporządzone w języku polskim (art. 27 Konstytucji RP) oraz art. 4 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 2019 r. poz. 1480).
Korespondencja kierowana do organów administracji publicznej w Rzeczpospolitej Polskiej powinna być sporządzona w języku polskim, jako języku urzędowym, bądź do skargi powinien być złożony jej uwierzytelniony przekład.
Rozpatrywanie skarg i wniosków w Izbie Administracji Skarbowej w Lublinie
Skargi i wnioski są przyjmowane i rozpatrywane na podstawie przepisów:
- Działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735),
- Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002 r. Nr 5, poz. 46).
Skargi i wnioski można wnosić:
- bezpośrednio w siedzibie Izby Administracji Skarbowej w Lublinie przy ul. Tadeusza Szeligowskiego 24, 20-884 Lublin,
- we wszystkie dni robocze od poniedziałku do piątku, w godzinach urzędowania (7.15–15.15),
- w każdy poniedziałek w godzinach od 7.15. do 17.15 (jeżeli poniedziałek jest dniem wolnym od pracy - dniem przyjęć interesantów jest najbliższy dzień roboczy),
- drogą pocztową na adres: Izba Administracji Skarbowej w Lublinie, ul. Szeligowskiego 24, 20-884 Lublin,
- faksem pod nr tel. (81) 452-23-06,
- pocztą elektroniczną na adres mailowy: sekretariat.ias.lublin@mf.gov.pl,
- za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP. W tym celu należy założyć własne konto na platformie ePUAP za pośrednictwem strony strony www.epuap.pl (link otwiera nowe okno w zewnętrznym serwisie). Elektroniczna skrzynka podawcza umożliwia przesłanie dokumentów poprzez wypełnienie właściwego formularza.
Skargi i wnioski można również składać w każdej jednostce organizacyjnej Krajowej Administracji Skarbowej podległej organizacyjnie Izbie Administracji Skarbowej w Lublinie w godzinach urzędowania, według zasad ich składania przewidzianych dla danej jednostki.
Wymogi formalne
Skargi oraz wnioski powinny zawierać imię, nazwisko (nazwę) oraz adres wnoszącego skargę lub wniosek. Na podstawie § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
Uwaga:
- Skargi i wnioski nie mogą być składane telefonicznie.
- Skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą.
Zgodnie z art. 239 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego: „W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego."
Przyjęcia interesantów w sprawach skarg i wniosków w Izbie Administracji Skarbowej w Lublinie
Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Lublinie lub wyznaczony Zastępca Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie przyjmują interesantów w sprawie skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godzinach pracy urzędu, tj. od 7.15 do 15.15, w siedzibie Izby Administracji Skarbowej w Lublinie przy ul. Szeligowskiego 24, 20-883 Lublin, po uprzednim ustaleniu terminu spotkania.
Możliwe jest również ustalenie innego dogodnego terminu przyjęcia w innych godzinach lub w innym dniu tygodnia za pośrednictwem sekretariatu Izby Administracji Skarbowej w Lublinie pod numerem telefonu 81 452 23 00.
Krajowy Telefon Interwencyjny Krajowej Administracji Skarbowej
Całodobowy bezpłatny telefon interwencyjny: 800 060 000
Adres skrzynki e-mail, na który można przesyłać informacje: powiadomKAS@mf.gov.pl
Krajowy Telefon Interwencyjny KAS jest scentralizowanym kanałem komunikacji służącym przyjmowaniu od naszych klientów informacji na temat:
- naruszeń przepisów prawa podatkowego,
- naruszeń przepisów prawa celnego,
- opinii dotyczących funkcjonowania Krajowej Administracji Skarbowej.
KTI KAS zastąpił, funkcjonujące do 30 kwietnia 2018 r., kontakty: „Powiadom Cło" oraz „Krajowy Telefon Interwencyjny Administracji Skarbowej".
Numer Krajowego Telefonu Interwencyjnego KAS oraz adres e-mail są jednolite na terenie całego kraju.
Zarówno telefon interwencyjny, jak i adres e-mail, zapewniają anonimowe przekazanie informacji.