Sposób przyjmowania i załatwiania spraw regulują w szczególności przepisy następujących aktów prawnych:
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zmianami),
- Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2020 r. poz. 256 ze zm.),
- Zarządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie wprowadzenia jednolitego rzeczowego wykazu akt w izbach administracji skarbowej,urzędach skarbowych i urzędach celno-skarbowych (Dz.Urz. MRiF z 2017 r. poz.44),
- Zarządzenie Nr 3 Ministra Finansów z dnia 20 stycznia 2015 r. w sprawie prowadzenia rejestrów oraz przekazywania informacji w sprawach sądów administracyjnych (Dz.Urz. Min. Fin. z dnia 22 stycznia 2015 r. poz.7 ze zmianami)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46),
- Regulamin organizacyjny Izby Administracji Skarbowej w Lublinie.
Sprawy w urzędzie załatwiane są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa przy poszanowaniu zasad wynikających z Kodeksu postępowania administracyjnego i Ordynacji podatkowej.
Zgodnie z Ordynacją podatkową załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania chyba, że przepisy szczególne stanowią inaczej (art. 139 § 1 Op).
Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawionych przez stronę, lub na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie. (art. 139 § 2).
W przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie urząd ma obowiązek zawiadomienia strony o przyczynach niedotrzymania terminu, wskazując nowy termin załatwienia sprawy (art. 140 § 1 Op). Do terminu, w którym ma być wydana decyzja nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnienia spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu (art. 139 § 4 Op).
Na niezałatwienie sprawy we właściwym terminie służy stronie ponaglenie. Właściwość rozpatrywania ponagleń reguluje art. 141 Op. Przy postępowaniu odwoławczym stosuje się przepisy Rozdziału 15 Op.
Sprawy załatwiane są w formie pisemnej. Uprawnienia do podpisywania pism określa Regulamin organizacyjny Organu.
Rozpatrywanie skarg i wniosków w Izbie Administracji Skarbowej w Lublinie
Skargi i wnioski są przyjmowane i rozpatrywane na podstawie przepisów Działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256 ze zm..) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46).
Skargi i wnioski do Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie można wnosić:
- bezpośrednio w siedzibie Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie przy ul. Narutowicza 56, 20-016 Lublin, na sali obsługi podatnika (parter):
1. w każdy poniedziałek w godzinach od 8.00 do 18.00,
2. od wtorku do piątku, w godzinach urzędowania od 8.00 do 15.00,
- drogą pocztową na adres: Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie, ul. Narutowicza 56, 20-016 Lublin,
- faksem pod nr tel. (81) 535-04-53,
- pocztą elektroniczną na adres mailowy: sekretariat.3us.lublin@mf.gov.pl,
- elektroniczną skrzynką podawczą ePUAP
Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie przyjmuje w sprawie skarg i wniosków w godzinach od 8:00 do 14:00 (poniedziałek) po uprzednim ustaleniu terminu spotkania. Możliwe jest również ustalenie innego, dogodnego terminu przyjęcia.
Skargi oraz wnioski powinny zawierać imię, nazwisko (nazwę) oraz adres wnoszącego skargę lub wniosek. Na podstawie § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
W przypadku ustnego wniesienia skargi lub wniosku wyznaczony pracownik Izby Administracji Skarbowej w Lublinie sporządza protokół przyjęcia skargi lub wniosku, który podpisują wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie.
Petycje, skargi i wnioski obywateli oraz organizacji społecznych dotyczące w szczególności:
- zaniedbania lub nienależytego wykonywania zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników,
- naruszenia praworządności lub interesów skarżących, a także
- przewlekłego lub biurokratycznego załatwiania spraw, zgłaszane do:
Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie
ul. Szeligowskiego 24
20-833 Lublin
Skargi i wnioski dotyczące działania Urzędów Skarbowych województwa lubelskiego i Izby Administracji Skarbowej w Lublinie przyjmowane są w siedzibie Izby Administracji Skarbowej w Lublinie przy ul. Szeligowskiego 24
- w każdy poniedziałek w godzinach 7.15 – 17.00, we wtorki, środy, czwartki i piątki – w godzinach od 7.15 - 15.15 w Sekretariacie Izby Administracji Skarbowej w Lublinie
- lub telefonicznie tel. (81) 452-23-00
Krajowy Telefon Interwencyjny Krajowej Administracji Skarbowej (KTI KAS)
KTI KAS jest formą komunikacji, umożliwiającą Podatnikom przekazywanie opinii i informacji na temat:
- naruszeń przepisów prawa podatkowego
- naruszeń przepisów prawa celnego
- funkcjonowania Krajowej Administracji Skarbowej
Numer Krajowego Telefonu Interwencyjnego Krajowej Administracji Skarbowej oraz adres internetowy są jednolite na terenie całego kraju. Całodobowy bezpłatny nr telefonu : 800 060 000, adres e-mail: powiadomKAS@mf.gov.pl
Zarówno telefon interwencyjny jak i adres e-mail umożliwiają całkowicie anonimowe przekazanie informacji